Ondertussen al 1,5 maand in Yogya - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Kim Wit - WaarBenJij.nu Ondertussen al 1,5 maand in Yogya - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Kim Wit - WaarBenJij.nu

Ondertussen al 1,5 maand in Yogya

Blijf op de hoogte en volg Kim

10 Oktober 2014 | Indonesië, Jogjakarta

Selamat Pagi - Goede morgen,

De afgelopen weken heb ik weer een hoop meegemaakt.

Op 15 september heb ik kennisgemaakt met de Pabostudenten van Rotterdam op de universiteit. Op deze dag hebben we ook ons programma te horen gekregen. Dinsdag en woensdag zijn onze stage dagen. Voor de vrijdag staat het volgende op het programma:
- We gaan we excursies doen met de uni, reflecteren we op de stage en geven we presentaties aan de studenten daar de opleiding tot leerkracht volgen.

Voordat onze stage ook daadwerkelijk ging starten moesten we eerst drie verschillende stage scholen bezoeken, dit omdat wij met 10 studenten in totaal hier zijn en we kunnen niet allemaal terecht op dezelfde stageschool.
Na het bezoeken van de stagescholen werden we gekoppeld aan een school (het zijn overigens allemaal internationale basisscholen).
Ik ben samen met Floor en Raquel gekoppeld aan de SD Tumbuh 1 basisschool. De andere studenten lopen stage op SD Tumbuh 2 of 3.

Vervolgens zijn we op 23 september gestart met onze stage. Wij hadden er erg veel zin in om te starten.
De kennismaking op onze stage was apart. We werden niet 'echt' ontvangen en geen enkele leerkracht nam het initiatief om zich voor te stellen of ons een beetje op weg te helpen. De eerste twee dagen hebben wij geobserveerd in bijna alle klassen dit was erg interessant en een bijzondere ervaring.
Het is namelijk een zooitje ongeregeld in de klassen of te wel een chaos! Iedereen doe iets of niets. De kinderen hangen over de tafel, lopen rond, werken niet, kletsen en weet je wat.... de leerkracht vindt dit allemaal prima.
Wat erg typisch is voor deze cultuur is dat leerkrachten hier geen mimiek tonen, waardoor ze niet hun gezicht gebruiken om te laten merken dat ze iets niet prettig vinden ook heb ik nog geen enkele leerkracht boos zien worden. De leerkrachten doen zelfs geen pogingen om de leerlingen te betrekken bij de les.

De week erna hadden wij onze bevinden besproken met de directrice. Na veel positieve punten benoemd gehad te hebben, hebben we doorgegeven waarbij wij ze graag zouden willen helpen.
De directrice stond hier open voor en vervolgens vertelde wij het aan de andere leerkrachten tijdens de vergadering.
Wat erg apart was is dat de leerkrachten zich hier hetzelfde gedragen als de leerlingen (inclusief de directrice). Terwijl Floor en ik 'dingen' probeerden uit te leggen of te vertellen, waren zij vooral met elkaar aan het communiceren en leken niet naar ons te luisteren.
Aankomende week gaan wij gewoon ons ding doen en zien we wel wat zij ermee doen.

Afgelopen maandag ben ik ook gestart met vrijwilligerswerk wat ik iedere maandag ga doen. In Yogya zit een klein schooltje genaamd de Taaltuin waar ze kinderen Nederlands leren, van deze kinderen is vaak één van de ouders Nederlands. Ik heb hier les gegeven aan groep 6 (2 kinderen) en groep 7 (2 kinderen). Dit was erg leuk. Het zijn echt schatjes, ze zijn erg gemotiveerd!

Verder heb ik natuurlijk ook weer het een en ander ondernomen. Ik ben uiteten geweest met Olivia, dit is een Indonesisch meisje. Ze wilde mij laten ervaren wat nu echt Javaans eten is. Oke.. ik ben dus tot de conclusie gekomen dat het typische Javaanse eten niet echt mijn ding is. Ze eten kippenkoppen, letterlijk de poten van de kip, ingewanden, slakken op een stokkie en nog meer.

Ook ben ik met Anne uiteten geweest bij ViaVia een broodje gezond, dit hadden we echt even nodig. Even weer wat westers. Alleen toen kwam het: er was een Indonesische jongen die homoseksueel is. Hij kwam naar ons toe en vroeg: 'Weten jullie... of die jongen daar vrijgezel is?' Wij wisten dit natuurlijk niet, want wij hadden deze jongen nog niet eerder gezien. We kennen wel het meisje dat daar met hem was. Wij hebben beloofd het de volgende keer aan haar te vragen en het tegen de jongen te vertellen. De Indonesische jongen pakte vervolgens Anne's hand en zei: 'Je weet toch wel wat ik bedoel he?! Hier voel mijn hart, het gaat erg tekeer HAHAHA (dit moest ik natuurlijk even delen)!'

Daarnaast ben ik nog naar de dierentuin geweest (waar ik met een Python op de foto ben geweest), een beautysalon speciaal voor vrouwen (full body massage, hair treatment en facial), naar het Hyatt hotel (met een onbeperkte uitgebreide lunch en een prachtig zwembad).

Ik heb bovendien nog leuke tripjes in het verschiet:
- Naar het strand aankomende zaterdag.
- Naar Bromo en IJen (vulkanen, hier zo'n 12 uur vandaan met de bus).
- Borobudur tempel.
- Prambanan.

Als laatste wil ik nog vertellen dat ik erg blij ben dat mijn lieve vriendinnetje Mandy binnenkort mij komt opzoeken voor 2,5 week.

Tot ziens en tot snel!

  • 10 Oktober 2014 - 08:25

    Eric:

    Leuk om weer van je te lezen :)
    Op zich opmerkelijk hoe die jongen voor zijn geaardheid uitkwam.
    Zal daar wellicht minder geaccepteerd zijn dan hier in NL
    Heel benieuwd naar je trip naar de vulkanen.
    Veel succes én plezier!

  • 10 Oktober 2014 - 11:47

    Ilona Van Breda:

    Leuk hoor .die dingen die je mee maak .en fijn om te horen dat het zo goed gaat .Wij kunnen ook wel een bijles juf gebruiken ha ha Engels en lezen ☺☺☺geniet er maar van .Voor je het weet ben je al weer in het kikker landje gr ilona

  • 11 Oktober 2014 - 10:16

    Jose:

    Hoi Kim, leuk verslag, we missen e wel hoor maar als Mandy weggaat is het voor ons nog maar 7 weken. Geniet van de tijd dat je daar nog bent . Het is eerder voorbij dan je denkt!

  • 11 Oktober 2014 - 22:52

    Will Van Geel:

    Dag Kim,

    Goed te lezen dat je nog steeds Kim bent en dat je het best goed naar je zin hebt daar. Geniet nog van de dingen zo lang je daar mag zijn.

    Met groet,

    Will.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kim

Actief sinds 03 Juli 2014
Verslag gelezen: 269
Totaal aantal bezoekers 5917

Voorgaande reizen:

24 Augustus 2014 - 12 Januari 2015

4,5 maand minor Indonesië, Yogyakarta

Landen bezocht: