De tijd vliegt... er zitten al 3 maanden op! - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Kim Wit - WaarBenJij.nu De tijd vliegt... er zitten al 3 maanden op! - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Kim Wit - WaarBenJij.nu

De tijd vliegt... er zitten al 3 maanden op!

Blijf op de hoogte en volg Kim

21 November 2014 | Indonesië, Jogjakarta

Lieve lezers,

Ik zal beginnen waar ik gebleven was.
Mijn laatste reisverslag heb ik twee weken geleden geplaatst, omdat ik toen veel dingen had ondernomen en er veel was gebeurd.

Op het moment vliegt de tijd voorbij. De meeste 'dingen' worden hier normaal en daarom heb ik niet zo veel meer geschreven. Toch heb ik nog het een en ander aan jullie te vertellen.

STAGE
Afgelopen woensdag heb ik afscheid genomen op mijn stage. Dit was een erg bijzondere dag. Raquel, Floor en ik hadden namelijk Wentelteefjes voor de hele school gebakken (184 leerlingen en dan ook nog extra voor de leerkrachten, beveiliging, moeders enz). Voordat wij de wentelteefjes gingen maken moesten er eerst boodschappen gedaan worden. Na alle ingrediënten gevonden te hebben gingen wij op zoek naar gas om te koken.
Dinsdag's hadden wij gevraagd wat we hiervoor nog hadden. Dit waren grote groene gasflessen. Na lang zoeken en in mijn beste Indonesisch (Saya mau beli hijau gas to memasak) is het ons niet gelukt om dit te vinden. Alle gasflessen waren namelijk leeg... Toen gingen we maar naar onze stageschool om mede te delen dat wij ze niet hadden gevonden. Bleek het dat wij opzoek waren gegaan naar het verkeerde gas om mee te koken. We hadden het juiste gas al zo'n 6 keer gezien, maar dachten dat het dat niet was. Na dit lange avontuur 's ochtends vroeg.. Zijn we maar begonnen met koken.
De kinderen waren erg nieuwsgierig. We hebben steeds een bord naar verschillende klassen gebracht en uitgelegd hoe je net nou maakt (You will mix in a bowl telor dan susu (egg/milk), after this will you dip the roti (bread) in the mix and than you're gonna bake this bread in a pan. After this sprinkle gula dan kaju manis (sugar and cinnamon) over it).
Aan het eind woonde wij een vergadering bij omdat de school nog iets voor ons had. Wij kregen een schilderij, een poster, een jurkje en een kettinkje. Dit hadden wij totaal niet verwacht omdat het contact best moeilijk verliep. SD tumbuh erg bedankt!

Culture Fest
Anne en ik hebben meegeholpen op een cultuurevenement . Dit evenement werd georganiseerd vanuit mijn Universiteit Sanata Dharma. Er namen 17 verschillende landen deel aan dit evenement. Voor dit evenement moesten wij koken en heb ik een gedicht voordragen in het Nederlands (dit gedicht werd in 17 verschillende talen voorgedragen). Bij dit evenement hadden Anne en ik wentelteefjes gemaakt. Helaas vloog onze pan regelmatig in de fik, waardoor bepaalde mensen erg schrokken. Op een gegeven moment vonden wij het normaal worden haha...
Het leukste van alles bleek nog te zijn dat wij het verdiende geld zelf mochten houden, wij hadden maar liefst 140.000 RP gekregen.

Zilver workshop
Afgelopen donderdag (20 nov 2014) ben ik naar Kotagede geweest. Dit plaatsje staat bekent om het zilver. Hier vindt je tientallen zilver winkeltjes die voor goedkope prijzen zilver producten verkopen.
Ook kun je hier een zilver workshop volgen, wat ik dus gedaan heb. Je kon een ring maken of een hangertje voor aan je ketting. Ik had ervoor gekozen om een ring te maken. Dit was een erg leuke ervaring.
Daarnaast ben ik ook nog even naar de chocolade fabriek Monggo geweest. Deze chocola is Belgisch en de eigenaar van de fabriek komt ook uit België.

Regenseizoen
Momenteel is ook het regenseizoen begonnen in Indonesië, wat betekent veel maar dan ook veel regen! Ik dacht dat het hier maar een keer per dag een uurtje zou regenen. Helaas heeft het de afgelopen week meer geregend. Gemiddeld start de regen tussen 14:00/15:00 uur en gaat het door tot een uurtje of 20:00. Vaak stopt het dan een uurtje of twee en dan begint het weer opnieuw. Het regent gelukkig niet continu hard, soms ook een keer wat zachter.

Dit was het weer voor nu. Als ik nog leuke nieuwe 'dingen' weet om te vertellen zal ik weer een nieuw verhaaltje schrijven voor jullie.


Veel liefs xxx,
Kim

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kim

Actief sinds 03 Juli 2014
Verslag gelezen: 125
Totaal aantal bezoekers 5885

Voorgaande reizen:

24 Augustus 2014 - 12 Januari 2015

4,5 maand minor Indonesië, Yogyakarta

Landen bezocht: